Producent van vloeistoffiltratie met unieke producten zoekt overname kandidaat om in te werken
Zelf ontwikkelde 'Proven Technology'. Klaar voor internationale commerciële uitrol ook zeer geschikt voor minder ontwikkelde landen/organisaties
Sterke punten
Dit bedrijf heeft een uitstekende concurrentiepositie
Door de zelfontwikkelde filterlijn met brede filter range (waarvan een deel echt unieke technologie). Deze zijn niet tot nauwelijks te kopiëren, zijn succesvol operationeel bij klanten en dus 'proven' hetgeen essentieel is in deze markt. Daarnaast is de turnkey kennis bijzonder die nodig is voor de maatwerk configuraties van de installaties
Wij kunnen goed verkopen
Omdat bij voorkeur met pilots en 'proof of concepts' wordt gewerkt. Hierdoor wordt de werking aangetoond (middels huurmachines) waardoor geen concurrent overblijft en er geen extreme prijsdruk is door de hoge toegevoegde waarde, kennis en service
Dit bedrijf is strak georganiseerd
Zowel qua product-ontwikkeling, engineering en salesproces als het managen van de liquiditeit. Want de oplossingen en daarmee het bedrijf zijn best complex
Dit bedrijf is redelijk "onafhankelijk" van leveranciers
De essentiële delen worden in huis geproduceerd, het standaard werk kan worden uitbesteed. Hiermee is de schaalbaarheid op korte termijn te organiseren maar bij voorkeur komen er financiële middelen beschikbaar om de stap in 1 keer te maken.
Dit bedrijf maakt handig gebruik van technologie
Dit is noodzakelijk voor het engineeringsproces en communicatie met eigen productie in Oost Europa en klanten over de hele wereld
Installatie kan modulair (Lego-filosofie) worden opgebouwd en heeft als groot voordeel dat de gebruiker relatief weinig kennis nodig heeft en de operationele kosten laag zijn. Hierdoor is het product ideaal voor minder ontwikkelde landen. Dit is een groeimarkt omdat de NL markt vooral een vervangingsmarkt is
De productie iso 9001 gecertificeerd en voldoet volledig aan de EU regelgeving
Verbeterpunten
Marketing is onderbelicht bij dit bedrijf
In de afgelopen fase was de persoonlijke verkoop, netwerken en productontwikkelen essentieel. Bij het opschalen naar distributie-partners wordt marketing steeds belangrijker
Dit bedrijf is afhankelijk van de ondernemer
Op dit moment is de ondernemer de spil in het bedrijf. Bij voorkeur houdt hij de commerciële rol en kan de MBI- of overnamekandidaat het opschalen van de productie verzorgen
Er zijn nog diverse aanvullende investeringen nodig
Met name voor het financieren van de groei (en productie). Dit kan deels worden ge-outsourced maar bij voorkeur uiteindelijk in eigen beheer. Een investering van 250.000 euro lijkt voldoende voor de eerste fase